Bostäder

Hyresgästservice Bostäder

Här finns information som vänder sig till dig som är bostadshyresgäst hos Almgren Fastigheter. Här finns svar på vanliga frågeställningar samt efterfrågade dokument som blanketter för andrahandsuthyrning, lägenhetsbyte och uppsägning av bostadshyresavtal.

Här finns även vårt formulär för att enkelt skicka en service-/felanmälan till oss via hemsidan.

Vanliga frågor

Riktlinjer och blanketter för att inkomma med en ansökan om att hyra ut sin lägenhet i andrahand hittas här. Vi följer branschorganisationen Fastighetsägarnas riktlinjer för andrahandsuthyrning.

Riktlinjer för uthyrning i andra hand (pdf) »
Ansökan om uthyrning i andra hand (pdf) »

Riktlinjer och blanketter för att inkomma med en ansökan om att genomföra ett lägenhetsbyte hittas här. Vi följer branschorganisationen Fastighetsägarnas riktlinjer för lägenhetsbyte. 

Riktlinjer för lägenhetsbyte (pdf) »
Ansökan om lägenhetsbyte (pdf) »

Blankett och information om våra rutiner vid en uppsägning av ett bostadshyresavtal hittas här.

Läs mer om uppsägning (pdf) »
Tips inför flytten (pdf) »

Bostadshyresgäster hos Almgren Fastigheter ska inneha en giltig hemförsäkring.
En hemförsäkring är ovärderlig om olyckan är framme ex. vid brand, vattenskada eller inbrott.
Du kan bli ersättningsskyldig om du orsakar skador i din lägenhet eller på en grannes egendom.
Vid en olycka är du skyldig att meddela oss omgående.

I varje lägenhet har vi installerat brandvarnare. Hyresgästens ansvar är att med jämna mellanrum kontrollera att brandvarnaren fungerar och att byta batteri vid behov. Om brandvarnaren inte fungerar efter ett batteribyte ber vi er göra en felanmälan via vår hemsida. Läs mer »

Vid utflyttningsbesiktningar gör vi en bedömning av underhåll och funktion i bostaden. Om du som hyresgäst önskar utföra ett förbättringsarbete i lägenheten ber vi dig att alltid ta kontakt med oss först. Vid hyresgästens egna utförda förbättringsarbete som målning/tapetsering ställer vi krav på att det ska utföras fackmannamässigt samt att färg/form ska vara allmänt godtyckliga. Vid ej godkända åtgärder har du som hyresgäst en återställandeplikt inför din avflyttning.
Rör och elinstallationer utförs enbart av oss som hyresvärd, ta kontakt med oss om du önskar få en diskmaskin eller tvättmaskin installerad.

Almgren Fastigheter har via försäkringsbolaget Länsförsäkringar avtal med deras egna skadedjursavdelning. Vid misstänkt ohyra i lägenheten ber vi hyresgästen att själva ta kontakt med Länsförsäkringars skadedjursavdelning. Du når dom på tel: 0101-729 729 alt. via mejl: skadedjur@lansforsakringar.se. Uppge Almgren Fastigheter som hyresvärd samt din adress för att få hjälp. Vid misstänkt ohyra i din lägenhet är du även skyldig att informera oss.

För bästa trivsel är det viktigt att man som boende i ett flerfamiljshus respekterar och inte stör sina grannar i onödan. Om du upplever att en granne stör rekommenderar vi alltid att man som berörd själv tar kontakt med sin granne. Vår erfarenhet är att det är ett bra sätt att lösa problemet. Om störningarna ej upphör ber vi dig att ta kontakt med oss på kontoret.
Almgren Fastighets AB
Kyrkogatan 4
411 15 Göteborg
Medlemmar
Vi stödjer
© 2024 Almgren Fastighets AB